Motivatie

Welke focus heeft jouw organisatie?

De strategische motivatie helpt bij het definiëren en bereiken van jouw strategie. De motivatie vertegenwoordigt de belangrijkste invloeden en factoren die van belang zijn voor het succes van jouw bedrijf. Deze motivatie wordt beïnvloed door een verscheidenheid aan externe en interne factoren. Externe factoren zijn onder meer concurrentie, markten, wetgeving, klantbehoefte en/of technologische veranderingen. Factoren zoals winstdoelen, missie en kantoorpolitiek worden beschouwd als interne motivatie.

Bijvoorbeeld:

Winst. Veel ondernemers geloven dat het maken van winst de enige reden is voor het bestaan van een bedrijf. Hoewel dit logisch is, zal een bedrijf dat zich alleen op de ‘bottom line’ richt, zich waarschijnlijk van zijn klanten vervreemden en uiteindelijk mislukken. Het prima om winst te hebben als motivatie, mits dit niet de enige factor is die de strategie van jouw bedrijf beïnvloedt. Bijvoorbeeld; Een regionale bank heeft als doel een jaarlijkse winstgroei van 20% te realiseren.

Groei. In het bedrijfsleven wordt vaak gezegd: ‘stilstaan is achteruitgaan’. Groeiende bedrijven zijn beter in staat hun klanten en medewerkers te bedienen met innovatieve producten, geoptimaliseerde processen en een beter rendement. Bedrijven die niet op groei zijn gericht, worden vaak achtergelaten door de concurrentie en verliezen uiteindelijk klanten en medewerkers.

Product-/dienstgericht. Bedrijven die op producten of diensten zijn gericht, ontwerpen en creëren het beste product of dienst, en besteden minder aandacht aan externe marktfactoren. Vanuit een bestaand product wordt er een passende markt gezocht. Deze bedrijven hebben een product motivatie die gericht is op continue verbetering en/ of het produceren van extra features.

Merkbekendheid. Jouw merk is de verzameling waarden, symbolen, klantervaring en reputatie die herkenning en bekendheid creëert op de markt van jouw bedrijf en zijn producten of diensten. Sommige organisaties zijn gedreven om een bepaald merkimago of -reputatie op te bouwen, vaak inclusief visuele representatie om de herkenning te vergroten.

Klantgerichtheid. Een klantgerichte organisatie is gericht op de algehele klantervaring, van product- of dienstontwerp tot marketingbewustzijn tot aankoopproces en follow-up na aankoop. Hierbij staat de klantervaring voorop. Bijvoorbeeld; Een bedrijf wil een positieve klanttevredenheid van 90% of meer behouden.

Innovatie. Technologie is een motivatie die verwijst naar de technologie en innovatie die in jouw bedrijf gebruikt wordt om klanten beter van dienst te zijn en een concurrentievoordeel te behalen in jouw markt. Bijvoorbeeld; Een chipfabrikant heeft als doel een CPU te produceren die 10% sneller is dan alles wat momenteel op de markt is.

Sociaal/ milieu. De doelen van jouw bedrijf kunnen bepaald worden door factoren die buiten jouw product of dienst liggen. Deze omvatten sociale en milieukwesties zoals gelijkheid en duurzaamheid. Bijvoorbeeld; Een autofabrikant belooft elk jaar 10% van zijn voertuigen hybride of EV te maken.

De motivatie vormt het DNA van jouw algehele bedrijf. Als ze slecht zijn gedefinieerd, kunnen jouw doelen uit de koers lopen en kan je actieplan mislukken. Het is daarom belangrijk dat je niet alleen je motivatie definieert, maar deze ook volgt en indien nodig kunt bijsturen. Het ontwikkelen van een toekomststrategie maakt onderdeel uit van ons Actieplan voor Succesvol Ondernemen.

Wil je meer weten over het maken van jouw motivatie?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.