Ondernemerscafé: succesvol internationaal ondernemen

Hoe vergroot je de kans op internationaal succes? In de actieve workshop van het HKB Ondernemerscafé kwamen de ondernemers gezamenlijk tot het antwoord. Hierbij keken we naar de internationale uitdagingen per bedrijf. Iedere ondernemer pitchte zijn bedrijf, met daarin de internationele ambities, uitdagingen en waarom er behoefte is aan het product/dienst.

De belangrijkste conclusie hieruit is dat internationaal ondernemen niet iets is wat je ‘erbij’ kunt doen. Het vraagt de volledige focus om de verschillende markten per land te leren kennen. Het is een weg van vallen en opstaan. Van het kiezen van de juiste strategie, tot het testen of die werkt. Ben bereid om faalkosten te nemen, voor het lange termijn succes.

Kortom, een praktische avond waar ondernemers van elkaar gehoord en geleerd hebben. De avond werd succesvol afgesloten met een drankje!

Succesfactoren Ondernemerscafé:

√  Gratis toegankelijk voor ondernemers en aansluitend op werktijd.
√  Inhoudelijke kennis door de specialisten van HKB.
√  Ideeën met collega-ondernemers uitwisselen onder het genot van een drankje.

De 7 regels voor internationale distributie

1.Selecteer zelf je distributeurs. Zorg dat ze jou niet selecteren.

2.Kies voor distributeurs die capabel zijn om de markt te ontwikkelen, niet voor diegenen die op dat moment de beste contacten lijken te hebben.

3.Behandel distributeurs als partners voor de lange termijn, niet als korte termijn toegangspunten tot de markt.

4.Ondersteun de lokale markt. Investeer  met geld, managementtijd en marketingconcepten.

5.Houd controle over marketing, meteen vanaf het begin.

6.Zorg dat je goede en gedetailleerde marktinformatie en verkoopinformatie ontvangt van de distributeur.

7.Zorg voor verbanden en samenwerking tussen de verschillende distributeurs, isoleer ze niet van elkaar.