Hoe zorg jij ervoor dat jouw bedrijf meer leads scoort?

De afgelopen maanden heeft Nienke Huisken, HBO opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement, voor HKB een workshop samengesteld, om de verkoopactiviteiten van MKB bedrijven succesvoller en inzichtelijk te maken. Het doel van de workshop is om de huidige sales activiteiten van jouw bedrijf te optimaliseren door gebruik te maken van een salesfunnel. De salesworkshop is gebaseerd op wetenschappelijke theorie, vertaald naar praktische oplossingen en tips & tricks die een MKB ondernemer kan gebruiken. Op dit moment is Nienke druk bezig met de eerste testfase van de workshop. Vanaf juni start de tweede testfase van het project.

Salesworkshop

De workshop is verdeeld in twee verschillende modules, waar de volgende onderwerpen in behandeld worden:

  • – 0-meting sales & analyse
  • – Klanttevredenheid analyseren
  • – Een salesfunnel samenstellen
  • – De samenstelling van het salesteam
  • – Het samenstellen van een klantbehandelplan
  • – Hoe u hét verschil maakt met een offerte
  • – Effectief klantvragen omzetten in orders
  • – Beter inzicht in de cijfers

Salesfunnel

Een belangrijk gedeelte van de workshop is de salesfunnel. De salesfunnel geeft inzicht in welke fases een klant doorloopt als zij overweegt een nieuwe order te plaatsen. De fases die een klant doorloopt zijn: suspect, lead, prospect, klant en terugkomende klant.
Fase 1 Suspect Persoon die in jouw doelgroep valt en behoefte heeft aan een product/dienst dat door jouw bedrijf kan worden geleverd. (Er is nog geen concreet contact met jouw bedrijf)
Fase 2 Lead Potentiële klant die interesse toont. (bekend met jouw bedrijf)
Fase 3 Prospect Potentiële klant wil op gesprek en toont serieuzere interesse. (heeft interesse, maar kan nog voor de concurrent kiezen)
Fase 4 Klant Als iemand de offerte tekent wordt deze klant

Voordelen van een salesfunnel

Met een goede salesfunnel heb je op langere termijn voordelen:

  • – Inzicht in waar in het gehele verkoopproces verbeteringen nodig kunnen zijn.
  • – Het verkoopproces wordt efficiënter en meer voorspelbaar.
  • – De gewenste inspanning voor marketing en verkoop inzichtelijk maken.
  • – Beslissingen maken voor sales die gebaseerd zijn op duidelijke informatie.
  • – Het beter kunnen aansturen van je salesteam of -medewerker op hun competenties en inzet.

Hoe werkt de salesfunnel dan?

Wanneer je voor de eerste keer de salesfunnel gaat gebruiken, zal je voor de verschillende fases inschattingen moeten maken. Naar mate je de salesfunnel langer gebruikt, kun je de conversies van de salesfunnel optimaliseren met de bevindingen van je salesteam. Voor het gebruik van een salesfunnel is het belangrijk om te registreren in welke fases jouw (potentiële) klanten zich bevinden. Dit zal aan bod komen in de salesworkshop!

Praktische info

De salesworkshop is verdeeld in twee modules. Beide modules duren één dagdeel. In de salesworkshop helpen we je op een praktische wijze met het hele salesproces. Tijdens de workshops krijg je meteen een aantal tips & tricks waarmee meteen aan de slag kan. Na afloop van beide modules ontvang je alle tools die je nodig hebt om jouw sales voorspelbaar en inzichtelijk te maken.

Meer weten?

Neem dan contact op met HKB voor een vrijblijvend oriëntatiegesprek, dit kan via het contactformulier.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.