Hoe vind je de perfecte kandidaat?

Uit de nieuwste cijfers van het CBS blijkt dat in het vierde kwartaal van 2018 het laagste punt werkeloosheid werd bereikt sinds het vierde kwartaal van 2008! Ook valt ons op dat in Noord-Brabant de werkeloosheid slechts 3,1% en het gemiddelde van Nederland 3,5% is. En dan zijn natuurlijk alle goede kandidaten allang aan de slag!

Via welke kanalen krijg je je vacature nu WEL onder de aandacht bij jouw potentiële nieuwe topper? Hoe vind je de perfecte kandidaat en waar moet je opletten?  Simone Sleddens heeft het voor je uitgezocht.

“Uitbesteden van processen is voor veel bedrijven heel gewoon. Denk aan IT-vraagstukken, juridische kwesties. Recruitment is daarin niet anders. Recruitment is een vak, met diverse specialistische werkzaamheden waar specifieke vakkennis voor nodig is. Organisaties laten zich graag ‘ontzorgen’, waarom dan niet op het gebied van Werving en Selectie/Recruitment?”

Welke kanalen zet je in?

“Om de juiste kandidaat te vinden, werken we per vacature aan een wervingsmix. Dat komt er kort op neer dat we gebruik maken van de mogelijkheden om vacatures uit te zetten op diverse kanalen, maar ook te zoeken naar kandidaten in diverse databases.”

Hoe vind je de beste kandidaat?

“We focussen ons op kwaliteit. Dit betekent dat we er alles aan doen om de geschikte persoon voor onze klant te vinden, hoe moeilijk dat soms ook is. Iedere organisatie heeft een andere behoefte op het gebied van Recruitment. Belangrijk is dan ook samen te kijken naar de organisatiedoelstellingen. Op basis daarvan worden gesprekken gevoerd.”

Waarom Recruitment uitbesteden?

Het uitbesteden van Recruitment biedt meerdere voordelen:
– Tijdwinst: niet alledaagse werkzaamheden laat je over aan een specialist, zodat je je op de eigen core-business kunt blijven focussen.
– Expertise: de weg naar het vinden van de juiste kandidaat is vaak onbekend.
– Ontzorgen

Waar moet je op letten:

  • “Blijf je gevoel volgen als je een kandidaat op gesprek krijgt;
  • Laat kandidaten een keer meelopen en kijk hoe de ervaring is;
  • Zorg dat je overal te vinden bent en dat de vacature aanwezig is op je site;
  • Korte krachtige vacature tekst;”